ایمن – گاوصندوق شب عاشورا پیامبر جوانان

ایمن – گاوصندوق: شب عاشورا پیامبر جوانان کربلا فرزند پیامبر معاویه عاشورا

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

    گت بلاگز اخبار گوناگون آلودگی نور چطور به دنیا صدمه می‌زند؟

    طبق گزارش سال ۲۰۰۱، دو سوم آمریکا و نیمی از اروپا نمی‌توانند کهکشان راه شیری را با چشم غیرمسلح ببینند و مقصر آن آلودگی نور هست، نور مصنوعی آنقدر زیاد است که هر

    آلودگی نور چطور به دنیا صدمه می‌زند؟

    آلودگی نور چطور به دنیا صدمه می زند؟

    عبارات مهم : حشرات

    طبق گزارش سال ۲۰۰۱، دو سوم آمریکا و نیمی از اروپا نمی توانند کهکشان راه شیری را با چشم غیرمسلح ببینند و مقصر آن آلودگی نور هست، نور مصنوعی آنقدر زیاد است که هر نوع شکل زندگی را مختل می کند. .

    به گزارش برترین ها، طبق گزارش سال ۲۰۰۱، دو سوم آمریکا و نیمی از اروپا نمی توانند کهکشان راه شیری را با چشم غیرمسلح ببینند و مقصر آن آلودگی نور هست، نور مصنوعی آنقدر زیاد است که هر نوع شکل زندگی را مختل می کند. بدتر اینکه بعضی راه حل ها از خود مسئله مضرتر هستند، حداقل جهت ما انسان ها.

    آلودگی نور موجب تلفات لاکپشت های دریایی می شود

    لاکپشت های دریایی تقریبا همه عمرشان را در اقیانوس می گذرانند، ولی جهت تخمگذاری به ساحل می آیند. سپس هنگامی که از تخم درآمدند با زحمت تلاش می کنند قبل از آن که طعمه شکارچیان شوند دوباره خودشان را به آب برسانند. ولی با وجود هتل ها، رستوران ها و منزل هایی که امروزه همه زمین های ساحلی را اشغال کرده اند، لاکپشت ها به طور فزاینده ای در معرض خطر هستند. لاکپشت های ماده ای که به دنبال جایی جهت تخمگذاری هستند، در مکان های خیلی روشن این کار را نمی کنند و اگر بعد از چندین بار تلاش مکان تاریکی پیدا نکنند به مکان های نامطمئنی متوسل می شوند که لاکپشت های جوان شانس کمی جهت زنده ماندن خواهند داشت.

    خود لاکپشت های کوچک با کمک نور ماه راهشان را به سوی ساحل پیدا می کنند. نور مصنوعی مانع آن ها جهت پیدا کردن راهشان می شود و می تواند آن ها را گیج و به جایی هدایت کند که در معرض اتومبیل ها یا شکارچیان قرار بگیرند. هر ساله هزاران لاکپشت دریایی جوان به خاطر نور مصنوعی در فلوریدا کشته می شوند. برنامه ای با عنوان حفاظت از لاکپشت های دریایی به آموزش افراد جهت استفاده مناسب از روشنایی در املاک ساحلی می پردازد. اگر در نزدیکی ساحل زندگی کنید، این برنامه به شما پیشنهاد می کند که از نورهای زرد، کهربایی و قرمز استفاده کنید تا جمعیت لاکپشت های دریایی را مختل نکنید.

    آلودگی نور چطور به دنیا صدمه می‌زند؟

    آلودگی نور تناوب تولیدمثل دوزیستان را مختل می کند
    اگر در نزدیکی برکه یا مرداب زندگی کنید، صدای قورباغه ها را شب های بهار می شنوید. ولی آلودگی نور می تواند باعث شود که دیگر صدای آن ها را نشنویم. زیاد دوزیستان شب زی و وابسته به آب هستند. به علت وابستگیشان به آب، درصورتی که زیستگاهشان مختل شود به مشکل می توانند عوض کردن مکان دهند. آن ها به عنوان حیوانات شب زی، با عوض کردن دوره های نور (مقدار زمانی که در یک دوره ۲۴ ساعته در معرض نور خورشید قرار دارند) متوجه تغییرات محیطشان می شوند. دوره های نور، که حیوانات زیادی از آن استفاده می کنند، تنها ثابتی است که به دوزیستان می گوید وقت تولیدمثل یا خواب زمستانی است و آن ها به شدت به این حساس هستند. متاسفانه با وجود نور مصنوعی، بسیاری از دوزیستان اختلالات رفتاری و فیزیکی از خود نشان می دهند، از جمله اختلال در توانایی تشخیص آن ها جهت اینکه بدانند کی به منزل برگردند و تولید مثل کنند. این یعنی وقت تولیدمثل را از دست می دهند. بسیاری از گونه های دوزیستان اکنون با کم کردن جمعیت مواجه شده است اند و آلودگی نور نقش مهمی در این مسئله دارد.

    آلودگی نور جهت خفاش ها ویرانگر است
    خفاش ها از حشراتی تغذیه می کنند که موجب آزار و آلودگی ما می شوند و بدهید شکل یکی از بزرگترین منابع کنترل جمعیت حشرات در محیط زیست هستند. ولی آلودگی نور روی آن ها تاثیر می گذارد، به طوری که جمعیت آن ها در حال کم کردن هست. هرچند آلودگی نور همه گونه ها را تحت تاثیرقرار نمی دهد، ولی اکثر گونه ها بشدت از نور متنفر هستند و از چراغ های راهنما و سایر منابع نور مصنوعی اجتناب می کنند. از آنجا که حشرات جذب نور مصنوعی می شوند، خفاش ها شانس شکار آن ها را از دست می دهند. موقعیت آنجا بدتر می شود که مناطقی که خفاش ها به آن میل به دارند حشرات بسیار کمی دارد. همین عنوان زندگی خفاش ها را مختل می کند.

    نور مصنوعی می تواند خروج خفاش ها از لانه های خود را بعد از غروب به تاخیر بیندازد که وقت مهمی جهت تغذیه زیاد گونه هاست. در بریتانیا که شکار یا کشتن خفاش ها به علت کم کردن جمعیتشان غیر قانونی هست، تحقیقی انجام شده است که نشان می دهد بسیاری از مناطقی که جهت تغذیه خفاش ها اهمیت دارد با نور مصنوعی روشن شده است و خفاش ها اصلا نمی توانند وارد آن ها شوند. این یعنی بزرگراه ها به عنوان موانعی بر سر راه خفاش ها جهت رسیدن به بیشه ها، رودخانه ها و جویبار ها عمل می کنند، جایی که حشرات شب ها جمع می شوند. این مسئله آنقدر شدید است که استفاده از نور در بعضی از مناطق می تواند جرم محسوب شود.

    طبق گزارش سال ۲۰۰۱، دو سوم آمریکا و نیمی از اروپا نمی‌توانند کهکشان راه شیری را با چشم غیرمسلح ببینند و مقصر آن آلودگی نور هست، نور مصنوعی آنقدر زیاد است که هر

    آلودگی نور الگوی مهاجرت ماهی ها را مختل می کند
    بسیاری از ماهی ها جهت تولید مثل از اقیانوس ها به دریاچه ها یا رودخانه ها مهاجرت می کنند. ولی تحقیقات نشان می دهد که نور شهرهای اطراف الگوی مهاجرت آن ها را مختل می کند. تحقیق سال ۲۰۱۲ یک گروه کنترل شده است از ماهی های سالمون اقیانوس اطلس را با گروهی تحت شرایط مشابه ولی با نور مصنوعی مقایسه کرد. این تحقیق نشان داد که گروه اول در غروب مهاجرت می کنند. ولی گروه دوم ظاهرا از شرایط نوری گیج شده است و به طور تصادفی مهاجرت می کنند. این می تواند تاثیر منفی داشته باشد، علاوه بر این، از آنجا که ماهی های جوان جهت دوری از شکارچیان شب ها ظاهر می شوند، این تغییرات تصادفی در الگوی مهاجرت، احتمال شکار آن ها را زیاد کردن می دهد. هم چنین نور مصنوعی، به خصوص در شب، تغذیه، شکار، گروه شدن و تولیدمثل آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. این عنوان نه تنها جهت اکولوژی دریا بلکه جهت صنعت ماهیگیری نیز بد است.

    آلودگی نور به درختان صدمه می زند
    تا به حال شده است در پاییز در یکی از خیابان های شهر راه بروید و با درختی مواجه شوید که هیچ برگی ندارد جز همان هایی که زیر نور تیر چراق برق قرار دارند؟ این صحنه می تواند قشنگ و رویایی به نظر برسد، ولی علت آن ناراحت کننده هست. در فصل پاییز درختان وارد یک دوره خواب و استراحت می شوند که تا ماه های زمستان ادامه دارد. به همین علت برگ درختان می ریزد تا حداکثر انرژی ممکن جهت زنده ماندن در زمستان ذخیره شود. آن ها براساس دوره های نور تصمیم می گیرند کی این فرآیند را شروع کنند. نور شب به خصوص طیف قرمز تا مادون قرمز روز را جهت بسیاری از گیاه های امتداد می دهند.

    از آنجا که زیاد درختان چیزهایی مثل خواب، گلدهی و رشد را بر اساس میزان تاریکی تعیین می کنند، این عنوان می تواند پیامدهای گسترده ای روی آن ها داشته باشد. دوره های نور می تواند روی شکل برگ، موداری سطح (بلوغ)، رنگدانه و رشد ریشه تاثیر بگذارد و همه این ها می تواند به واسطه آلودگی نور مختل شود. البته هرچیزی که روی گیاه های گلدار تاثیر می گذارد حشرات گرده افشان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد؛ و از آنجا که یک سوم کل موادغذایی ما به گرده افشانی وابسته هست، ما را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

    پرنده های مهاجر به سوی فوت هدایت می شوند
    به استثنای مسائلی که مربوط به خودمان می شود، هیچ یک از پیامدهای آلودگی نور به اندازه اوضاع پرندگان توجه عموم را جلب نکرده هست. بسیاری از گونه های پرندگان، شب زی، مهاجر و وابسته به اوضاع خورشید، ماه و آسمان شب هستند تا راه خود را پیدا کنند. نور مصنوعی می تواند آن ها را سرگردان کند و اشتبا ها به سمت ساختمان ها هدایت کند. برخورد آن ها با ساختمان ها می تواند پرندگان را بکشد یا حتی قربانی شکارچیان کند که در نهایت موجب کم کردن جمعیت آن ها و در عوض زیاد کردن جمعیت لاشخورهایی مثل موش ها شود که عمدتا از لاشه ها تغذیه می کنند. نور شب در شیکاگو موجب برخورد پرندگان مهاجر به برج ها و کشته شدن ۱۵۰۰ پرنده در شب می شود.

    آلودگی نور چطور به دنیا صدمه می‌زند؟

    نور مصنوعی و حشرات
    همه شما با منظره جمع شدن حشرات دور چراغ خیابان یا حیاط خلوت آشنا هستید. زیاد حشرات بی وقفه جذب منابع نور مصنوعی می شوند. به این علت که بسیاری از حشرات، به خصوص شب زی ها، از منابع نور طبیعی مثل ماه جهت راه یابی استفاده می کنند. نور مصنوعی آن ها را گیج می کند. هم فعالیت پرواز طبیعی و هم الگوهای مهاجرت مختل می شوند و حشرات زیادی در اثر گرمای چراغ ها یا شکارچیانی که به آسانی آن ها را پیدا می کنند کشته می شوند. این تعداد آنقدر زیاد است که تنوع حشرات را تحت تاثیر قرار دهد و اگر یک گونه تولیدمثل سریعی نداشته باشد ممکن است به کلی در یک منطقه از بین برود.

    مشکل مهم دیگری نیز با حشرات و آلودگی نور همراه هست. محققان معتقدند که بعضی گونه های ناقل بیماری ممکن است به نشانه اینکه انسان ها در این منطقه هستند جذب نور مصنوعی شوند. بین آلودگی نور و گسترش بیماری به وسیله حشرات ارتباط وجود دارد. در مورد پشه ها، که معمولا خودشان جذب نور نمی شوند، نورهای مصنوعی مردم را تا دیروقت بیرون نگه می دارد بنابراین در فعال ترین دوره پشه ها، در مواجهه با آن ها قرار می گیرند.

    آلودگی نور ذهن ما را مختل می کند
    در سال ۲۰۱۱ محققان راجع به اثر نور مصنوعی روی موش ها تحقیقاتی انجام دادند و نتیجه های آن پیامدهای ناگواری جهت انسان بود. موش هایی که از تناوب نور طبیعی شب/روز جدا شده است بودند علائمی نشان می دادند که ذهنشان مختل شده است هست. موش هایی که در تناوب نور ۲۰ ساعته نگه داشته می شدند تغییرات عصبی در مراکز احساسی نشان می دادند که حرکات مارپیچی آن ها را با مسئله مواجه می کرد و از محیط های تازه می ترسیدند. جسم آن ها نیز زحمت می برد، چاق می شدند و سطوح انسولین و لپتین آن ها که دو هورمون متابولیسم هستند عوض کردن می کرد.

    همه موجودات زنده از جمله انسان ها، یک ساعت درونی دارند که ریتم شبانه روزی نامیده می شود؛ که تقریبا ساختار طبیعی ۲۴ ساعته دارد. میزان نور موجود به وسیله رنگدانه ای به نام ملانوپسین که در شبکیه انسان هم یافت می شود مسئولیت این ریتم شبانه روزی را بر عهده دارند. این ریتم طبیعی چیزهای زیادی به بدن ما می گوید: کی بیدار باشیم، کی بخوابیم، کی اندام ها فعال تر باشند، کی بخوریم، کی هضم کنیم و هزاران دستورالعمل دیگر. خلق و خوی ما که به شدت تحت تاثیر تولید هورمون ها در بدن قرار دارند، تحت تاثیر تناوب شبانه روزی ما نیز هستند؛ و مانند موش های این تحقیق، نور مصنوعی تاثیر منفی روی ذهن و بدن ما می گذارد و ما را دچار اختلالات خواب، پرسشها رفتاری و اختلالات خلقی می کند. هم چنین بسیاری از محققان و دانشمندان اعتقاد دارند که توانایی کم کردن یافته ما جهت تجربه شب و تماشای ستاره ها اثر منفی روی سلامت داخلی ما دارد.

    تحقیق دیگری در سال ۲۰۱۶ نشان می دهد که نور محیط داخلی، سطح ملاتونین در بدن ما را تحت تاثیر قرار می دهد که باعث می شود در وقت نامناسب احساس خواب آلودگی کنیم. در این آزمایش گروهی از افراد سحرخیز و شب زنده دار به اردوگاهی فرستاده شدند که فقط از نور خورشید و آتش جهت روشنایی استفاده می شد. ریتم شبانه روزی هردو گروه به سرعت با خورشید سازگار شد. محققان این نظریه را مطرح کردند که خواب آلودگی صبحگاهی که خیلی از ما آن را تجربه می کنیم ناشی از نورپردازی محیط داخلی است که تناوب طبیعی را مختل می کند. آن ها توصیه می کنند که تا حد ممکن خودمان را در معرض نور طبیعی قرار دهیم و چراغ های غیرضروری منزل را چند ساعت قبل از خواب خاموش کنیم.

    طبق گزارش سال ۲۰۰۱، دو سوم آمریکا و نیمی از اروپا نمی‌توانند کهکشان راه شیری را با چشم غیرمسلح ببینند و مقصر آن آلودگی نور هست، نور مصنوعی آنقدر زیاد است که هر

    آلودگی نور می تواند سلامت جسمانی ما را مختل کند
    فقط ذهن و خلق و خوی ما نیست که در معرض خطر هست، آلودگی نور چنان مسئله سلامتی فراگیری است که انجمن پزشکی آمریکا اخیرا آن را مسئول بسیاری از پرسشها جسمی ما اعلام کرده هست. به گفته آن ها، زیاد کردن نور دنیا ارتباط مستقیمی با سرطان سینه و اختلالات سیستم ایمنی دارد. هم چنین آثار غیرمستقیمی هم روی سلامتی دارد. زیاد کردن نور، دیدن را مسئله می کند در نتیجه در شب موجب فوت های ناشی از تصادف بیشتری می شود. شورای اروپا نیز آلودگی نور را با دیابت، افسردگی، شکست تحصیلی و پرسشها تمرکزی مرتبط می داند و می دانیم که بین نور مصنوعی و چاقی هم ارتباط وجود دارد. نور مصنوعی حتی با اختلال تکامل سیستم تناوب شبانه روزی در نوزادان هم ارتباط دارد. سرطان سینه شاید خطرناک ترین مسئله مرتبط با آلودگی نور دنیا باشد.

    ال ای دی ها می توانند همه چیز را بدتر کنند
    خوشبختانه مردم روز به روز از پرسشها ناشی از آلودگی نور آگاه تر می شوند. از آن بهتر اینکه یکی از پرسشها محیط زیستی است که واقعا می توان به آسانی با آن مقابله کرد. تکنولوژی LED با مصرف بهینه انرژی ممکن است جایگزین چراغ های خیابان شود و احتمالا به طور چشمگیری تاثیر روی حیات وحش محلی را کم کردن دهد. ال ای دی ها ممکن است گرانتر باشند، ولی بسیار بادوام تر از لامپ های سدیمی هستند و انرژی کمتری مصرف می کند و مانند فلوئورسنت ها حاوی جیوه نیستند. طول موج آن ها نیز جهت گونه های متفاوت حیات وحش کم ضررتر هست. ولی ممکن است جهت ما مسئله بزرگتری ایجاد کنند.

    ال ای دی های آبی میزان آلودگی نور جهت چشم انسان زیاد کردن می دهند. طول موج آبی زیاد ال ای دی ها شبیه نور اوایل صبح است و به مغز این خبر را انتقال می دهد که وقت بیداری هست؛ بنابراین همه گجت هایی که در منزل دارید شب ها دقیقا خبر اشتباه به مغزتان ارسال می کنند. محققان معتقدند نور ال ای دی در فضای بیرون به شدت اثرات آلودگی نور را زیاد کردن می دهد.

    آلودگی نور چطور به دنیا صدمه می‌زند؟

    واژه های کلیدی: حشرات | آلودگی | لاکپشت | مهاجرت | آلودگی | مهاجرت | اخبار گوناگون

    آلودگی نور چطور به دنیا صدمه می‌زند؟

    آلودگی نور چطور به دنیا صدمه می‌زند؟

    برای دانلود باید در سایت ثبت نام کنید و احراز هویت را انجام دهید.
    دانلود


    دانلود فایل ها

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • تکست بوک
  • خرید کتاب انگلیسی
  • خرید کیندل آمازون
  • کتاب زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی دانشگاهی
  • باکس کتاب
  • مانگا زبان اصلی
  • قیمت چاپ کتاب PDF
  • چاپ مانگا
  • رفتن به نوار ابزار