ایمن – گاوصندوق شب عاشورا پیامبر جوانان

ایمن – گاوصندوق: شب عاشورا پیامبر جوانان کربلا فرزند پیامبر معاویه عاشورا

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

    گت بلاگز اخبار سیاسی و اجتماعی یکی دو سفیر زن خواهیم داشت/ از ذهنم پاکش کردم ، موازی‌کاری نمی‌کنیم، ظریف

    یک روز بعد از برگزاری جلسه رای اعتماد نمایندگان مجلس به وزیران پیشنهادی کابینه دوازدهم به تالار آئینه در ساختمان سی تیر رفتیم تا مهمان دیپلماتی باشیم که روز یک‌

    یکی دو سفیر زن خواهیم داشت/ از ذهنم پاکش کردم ، موازی‌کاری نمی‌کنیم، ظریف

    ظریف: یکی دو سفیر زن خواهیم داشت/ موازی کاری نمی کنیم/از ذهنم پاکش کردم

    عبارات مهم : ایران

    یک روز بعد از برگزاری جلسه رای اعتماد نمایندگان مجلس به وزیران پیشنهادی کابینه دوازدهم به تالار آئینه در ساختمان سی تیر رفتیم تا مهمان دیپلماتی باشیم که روز یک شنبه با کسب ۲۲۶ رای موافق جهت بار دوم در دولت تدبیر و امید سکاندار دستگاه دیپلماسی کشور شد.

    در چهار سال گذشته به عنوان وزیر امور خارجه ایام و ساعات پر تلاطمی را طی کرده و وزارت منزل متبوعش خبرسازترین دستگاه اجرایی کشور بوده هست. مدیر جمهور از او به عنوان “برند” آشنا شده است در دنیا یاد کرده و به طور قطع او و عملکردش در وزارت خارجه در رای مجدد مردم به حسن روحانی بسیار تاثیرگذار بوده است.

    یکی دو سفیر زن خواهیم داشت/ از ذهنم پاکش کردم ، موازی‌کاری نمی‌کنیم، ظریف

    دوران دوم صدارتش در وزارت خارجه را با ایجاد یک انقلاب ساختاری، موضوعی و بروکراتیک شروع کرده است و می خواهد دستگاه دیپلماسی را به وزارتی کارشناس محور و چابک تر تبدیل کند.

    محمد جواد ظریف در گفت وگوی ۷۰ دقیقه ای خود با ایسنا، به سوالات ما در ارتباط با آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی کشور، منطقه، عوض کردن و تحولات ساختاری در دوره جدید، به کار گیری بانوان دیپلمات در عرصه های مدیریتی این وزارت منزل و حواشی جلسات رای اعتماد مجلس شورای اسلامی پاسخ داد.

    یک روز بعد از برگزاری جلسه رای اعتماد نمایندگان مجلس به وزیران پیشنهادی کابینه دوازدهم به تالار آئینه در ساختمان سی تیر رفتیم تا مهمان دیپلماتی باشیم که روز یک‌

    من و آقای زنگنه این تصور را داشتیم که تعدادی از نمایندگان به ما رای نمی دهند و همین هم شد

    وزیر امور خارجه دولت تدبیر و امید در پاسخ به سوالی در ارتباط با رای اعتماد روز یک شنبه نمایندگان مجلس به وی و ارزیابی اش از میزان رای موافق و مخالف نمایندگان به وی و این که فکر می کرد این میزان رای (۲۳۶) رای موافق را در مجلس داشته باشد؟ گفت: فکر نمی کردم بیش از این تعداد رای بیاورم به این علت که تعدادی از دوستان در مجلس با برنامه ها و نظر های بنده موافق نبودند و مخالفت خود با این نظر ها را به زبان های متفاوت در طول این چهار سال که مسوولیت وزارت خارجه را برعهده داشته ام و هم چنین در جریان مذاکرات مجلس مطرح کرده اند.

    ظریف با بیان این که من و آقای زنگنه این تصور را داشتیم که تعدادی از دوستان به هیچ یک از ما دو نفر (زنگنه و ظریف) رای نمی دهند و همین تصور هم به واقعیت تبدیل شد، خاطرنشان کرد: البته بنده از تمام نمایندگان مجلس چه کسانی که به من رای منفی دادند و در مخالفت با برنامه های من صحبت کردند و چه نمایندگانی که در موافقت با این برنامه ها صحبت کرده و رای مثبت دادند، تقدیر می کنم.

    این عضو دولت دوازدهم تصریح کرد: تا آن جا که اطلاع دارم تعداد قابل توجهی از نمایندگان که فکر کنم بیش از ۱۵۰ نفر بودند جهت دفاع از بنده عضویت کرده بودند و این جهت من باعث افتخار هست. کسانی هم که مخالفت کردند به طور قطع قصدشان کمک به پیشبرد منافع ملی بوده و از آنها نیز تقدیر می کنم.

    یکی دو سفیر زن خواهیم داشت/ از ذهنم پاکش کردم ، موازی‌کاری نمی‌کنیم، ظریف

    در جلسات رای اعتماد، نمایندگان بلوغ سیاسی ارزش را نشان دادند

    رئیس دستگاه دیپلماسی کشور خاطرنشان کرد: امسال دو جلوه زیبای مردم سالاری را در کشور مشاهده کردیم. نخستین جلوه آن برگزاری باشکوه انتخابات ریاست جمهوری و حضور عزت مندانه مردم در آن بود، انتخاباتی که در منطقه بی نظیر و در دنیا کم نظیر هست. مورد دوم همین جلسات رای اعتماد به کابینه پیشنهادی مدیر جمهور بود. در جلسات رای اعتماد بحث های بسیار جدی مطرح شد و بحث ها اصلا وارد حوزه های احساسی و غیرضروری نشد. مباحث بر حوزه های کاری و تخصصی متمرکز بود و نمایندگان محترم مجلس به خوبی در این جلسات بلوغ سیاسی ارزش را نشان دادند و مباحث بسیار خوبی را مطرح کردند.

    یک روز بعد از برگزاری جلسه رای اعتماد نمایندگان مجلس به وزیران پیشنهادی کابینه دوازدهم به تالار آئینه در ساختمان سی تیر رفتیم تا مهمان دیپلماتی باشیم که روز یک‌

    وی با بیان این که در این روند جلوه مردم سالاری کشور به خوبی نشان داده شد و رسانه ها نیز اخبار را به خوبی پوشش دادند، گفت: در این فرآیند سند افتخار دیگری جهت مردم این سرزمین رقم خورد.

    خوشحال تر می شدم اگر …

    وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این که من انتظار همین حدود آرا را داشتم، افزود: بسیار خوشحالم که ۱۲ وزیر دولت یعنی بیش از دو سوم وزیران پیشنهادی بالای ۲۲۵ رای گرفتند و خیلی خوشحال تر می شدم که برادر بزرگوارم مهندس بیطرف که واقعا یک شخصیت برجسته و بسیار اصولی هستند در این روند از رای اعتماد نمایندگان بهره مند می شد. ایشان درست است که از جناح اصلاح طلب هستند ولی فردی بسیار “اصولی” هستند.

    یکی دو سفیر زن خواهیم داشت/ از ذهنم پاکش کردم ، موازی‌کاری نمی‌کنیم، ظریف

    کاهش تعداد معاونت ها در وزارت خارجه ضرورتی قانونی بود

    ظریف در پاسخ به این پرسش که به نظر شما انتقاداتی که نمایندگان مخالف تان در صحن علنی مجلس مطرح کردند منطبق با واقعیت بود؟ گفت: بعضی از انتقادات مطرح شده است در واقع پیشنهادهایی بود که اکنون در وزارت خارجه در حال پیگیری و اجرا هست، از جمله این که آقای دکتر پورابراهیمی پیشنهاد ایجاد معاونت اقتصادی در وزارت خارجه را مطرح کردند، موضوعی است که اکنون در این وزارت منزل در حال پیگیری است و انشاءالله در چند هفته آینده این معاونت تاسیس می شود.

    وی با اشاره به نمودار سازمانی تازه وزارت خارجه تصریح کرد: این نمودار سازمانی چند روز پیش به امضای بنده و معاون مدیر جمهور و مدیر شرکت امور اداری و استخدامی رسید. در این نمودار سازمانی جدید، علاوه بر این که معاونت اقتصادی ایجاد می شود، از تعداد معاونت های کنونی وزارت خارجه نیز کاسته می شود.

    وزیر امور خارجه با تاکید بر این که کم کردن تعداد معاونت ها در وزارت خارجه یک ضرورت قانونی بود و در برنامه پنجم توسعه وزارت امور خارجه موظف شده است بود که مثل دیگر دستگاه ها تعداد معاونت های خود را به پنج عدد کم کردن دهد، تصریح کرد: نمودار تازه سازمانی وزارت خارجه بر اساس تحقیق، تجربیات و مطالعه ساختارهای وزارت خارجه دیگر کشورها تدوین شده است هست. مجلس به ایجاد بخشی از این تغییرات تاکید داشت و از طرف دیگر جهت کارآمدی هر چه بیش تر وزارت خارجه نیز باید این اتفاق می افتاد.

    ظریف ادامه داد: در چارت تازه تلاش کرده ایم لایه های سازمانی را کم کردن دهیم، چراکه این احساس را داشتیم که فاصله بدنه کارشناسی وزارت خارجه با مدیران ارشد این وزارت منزل بسیار زیاد هست. وزارت خارجه یک دستگاه کارشناس محور است و همین عنوان اقتضا می کرد که فاصله بین کارشناسان و مدیران ارشد کمتر شود تا آنها بتوانند با مدیران عالی وزارت منزل ارتباط بیش تری بگیرند، نظرات خود را بدون سانسور به آنها انتقال یافته کنند و بازخورد نظرات خود را دریافت کنند.

    مردم و مجلس به نظر های سیاسی بعضی از نمایندگان “نه” گفتند

    وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه خاطرنشان کرد: بعضی از اظهارنظرهایی که از سوی نمایندگان مخالف در مجلس مطرح شد از نظر ما منطبق بر نظر های سیاسی این دوستان بود، دیدگاهی که ما با آن موافق نیستیم و ظاهر قضیه هم این گونه است که تعداد زیادی از نمایندگان مجلس و هم چنین اکثریت جامعه با این نظر ها موافق نیستند.

    وی ادامه داد: این سخن به این معنا نیست که نباید نظر های مخالف مطرح شود، متاسفانه به همین جهت بعضی از دوستان مطالبی را در مجلس مطرح کردند که کاملا خلاف واقع و غیر منصفانه بود. این ادعا مطرح شد که من می خواهم صدای مخالف را خاموش کنم، در حالی که به طور قطع همان طور که در مجلس هم گفتم این آخرین کاری خواهد بود که من انجام خواهم داد، چراکه به صورت جدی اعتقاد به چندصدایی هستم و اعتقاد دارم قدرت کنونی کشور عزیزمان ایران در گرو وجود چندصدایی و جریان های متفاوت در کشور هست. مردم سالاری دینی موجود در کشور نیز مبتنی بر همین نگرش هست. ممکن است بعضی از نقدها و سخنان که منبعث از یک نظر سیاسی خاص است را قبول نداشته باشیم، در هر حال در گذشته دیدگاهی خود را به جامعه عرضه کرد ولی مردم در دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری به آن نه گفتند با این حال به این معنا نیست که سخنان مخالف را نشنویم.

    از ذهنم پاک کردم

    ظریف در پاسخ به این پرسش که در جریان صحبت در مجلس متوجه بیانات توهین آمیز نماینده خرمشهر علیه خودش شد یا نه؟ گفت: متوجه نشدم که چه چیزی می گفتند. دیدم که یک هیاهویی در انتهای مجلس شکل گرفته ولی متوجه نشدم که چه می گویند و بیش تر تمرکز خود را بر این گذاشتم که به حرف هایم ادامه دهم و برنامه هایم را تشریح کنم. البته برادر عزیز و جانباز سرافراز کشورمان آقای سامری روز شنبه آمدند و با یکدیگر صحبت کردیم.

    وی ادامه داد: امیدوارم که این اتفاق از ذهن ها محو شود و حتما من آن را از ذهنم پاک کرده ام.

    امیدوارم کمک کار مردم باشم نه باری بر دوش آنها

    این عضو دولت دوازدهم در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آقای رییس جمهور روز یک شنبه در صحن علنی مجلس از شما به عنوان یک “برند” یاد کردند، نظرتان در این ارتباط چیست؟ گفت: آقای رییس جمهور در دو صحبت خود در صحن مجلس شورای اسلامی در جریان اعتماد به وزرا، بیش از حد انتظار و توقع به من دوستی داشتند. همان طور که مقام معظم رهبری در چند سال گذشته به من دوستی زیادی داشته اند. خدا را شاکر هستم که چنین امکانی جهت من فراهم شده است است و از این دو بزرگوار نیز به خاطر لطف و دوستی ارزش بسیار سپاسگزار هستم.

    رئیس دستگاه دیپلماسی کشور با تاکید بر اینکه من یک کارگزار نظام هستم و تلاش می کنم مسوولیت محول شده است را با حداکثر توان محدودی که دارم به خوبی انجام دهم، اظهار کرد: خوشبختانه از همکاران خوبی برخوردار هستم و این لطف خداوند است و انشاءالله بتوانم از توانمندی آنها نهایت بهره را ببرم تا در نهایت منافع مردم به پیش رود.

    وزیر امور خارجه کشورمان افزود: امیدوارم که کمکی جهت مردم باشیم نه اینکه باری بر دوش آنها شویم.

    سیاست های عربستان در منطقه به ضرر خودش تمام شده است است

    در تصمیم گیری های منطقه ای و بین المللی و عملکردهای داخلی تاثیرگذار بر آنها، نیاز است هماهنگی بیش تری داشته باشیم

    این مقام عالی رتبه دستگاه وزارت امور خارجه در بخش دیگری از گفت وگوی خود با ایسنا در ارتباط با روابط کشور عزیزمان ایران و عربستان در دولت دوازدهم و این که چندی پیش در رسانه ها از زبان مقامات عراقی صحبت از این شد که عربستان درخواست کرده دولت بغداد بین دولت های پایتخت کشور عزیزمان ایران و ریاض میانجی گری کند ولی بعد از آن این عنوان با توضیحات وزیر کشور عراق و همچنین تکذیب مقامات عربستانی روبه رو شد، تصریح کرد: کشور عزیزمان ایران همواره خواهان روابط خوب با همسایگانش بوده هست، ولی معتقدیم که سیاست های عربستان در منطقه مخرب بوده و حتی به ضرر آن کشور تمام شده است است.

    وی با تاکید بر این که سیاست جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران در منطقه یک سیاست راهبردی در چارچوب اصولی مشخص هست، خاطرنشان کرد: ما در کشور عزیزمان ایران بر ایجاد یک منطقه امن، قدرتمند و همگرا تاکید داریم و تحقق چنین موضوعی را در جهت منافع ملی کشور عزیزمان ایران و منطقه می دانیم. سیاست کشور عزیزمان ایران در تعامل با کشورهای منطقه و عربستان در همین چارچوب بوده و تغییری نکرده هست. البته نیاز است هماهنگی و انسجام بیش تری در کشور در ارتباط با تصمیم گیری ها در عرصه های منطقه ای و بین المللی و هم چنین عملکردهای داخلی تاثیرگذار بر این عرصه ها داشته باشیم.

    ظریف در ادامه به حمله تعدادی از افراد خودسر به سفارت عربستان و کنسولگری این کشور در مشهد در سال ۹۴ اشاره کرد و گفت: این اقدام، اشتباه و تاسف برانگیز بود که خسارت های غیرقابل جبرانی را جهت کشور در بحث روابط دوجانبه و همچنین عرصه منطقه ای و بین المللی ایجاد کرد. اقدامی که باعث ایجاد خدشه به شأن و وجهه کشور عزیزمان ایران شد. همه مسوولان از این اتفاق ناراحت شدند. باید از انجام این گونه اتفاقات به صورت جدی در کشور جلوگیری کنیم و بر اساس سیاست اصولی و راهبردی که کشور عزیزمان ایران در منطقه پیگیری می کند پیش برویم.

    زندانی اظهارنظرهای سیاسی نشویم

    اگر عربستان در سیاست هایش در منطقه بازبینی کند با تصویر العمل مثبت کشور عزیزمان ایران روبه رو می شود

    رئیس دستگاه دیپلماسی کشور با اشاره به اخبار ضد و نقیض انتشار یافته مبنی بر درخواست ریاض از عراق جهت میانجی گری بین کشور عزیزمان ایران و عربستان تاکید کرد: هیچ گاه نباید زندانی اظهارنظرهای سیاسی به خصوص هنگامی که این اظهارنظرها رسانه ای می شوند و غیردقیق هستند، شویم.

    وی با بیان این که من بعد از سفر مقامات عراقی به عربستان با آنها گفت وگو کردم و می دانستم بازتاب رسانه ای بعضی اظهارنظرها دقیق و کاملا منطبق با واقعیت ها نیست افزود: ما اعتقاد داریم عربستان باید در بعضی از سیاست های خود تجدیدنظر و بازبینی کند و انجام این عنوان در جهت منافع ملی آن کشور خواهد بود. اگر این بازبینی انجام شود حتماً این امر با تصویر العمل مثبت کشور عزیزمان ایران روبه رو خواهد شد.

    عربستان باید نگرش های منطقه اش را عوض کردن دهد

    ظریف در پاسخ به این پرسش که روز دوشنبه هفته جاری سخنگوی وزارت خارجه در اظهاراتی مطرح کردند که کشور عزیزمان ایران اقداماتی را جهت کم کردن تنش با عربستان انجام داده و اکنون نوبت عربستان است که در این زمینه اقدام کند، کارها کشور عزیزمان ایران در این زمینه چه بوده است؟ گفت: اقداماتی که کشور عزیزمان ایران انجام داده از جنس گفتمانی هست. ما همواره جهت گفت وگو با عربستان آمادگی داشته ایم و آن را اعلام کرده ایم. همواره این آمادگی را داشته ایم که تمام تلاش خود را انجام دهیم که در منطقه جهت حل بحران ها به یک راهکار سیاسی برسیم، در حالی که متاسفانه عربستان این گونه عمل نکرده و منافعش را در ایجاد تنش در منطقه جستجو کرده است.

    وی با تاکید مجدد بر این که نیاز است عربستان نگرش های منطقه ای اش را عوض کردن دهد، تصریح کرد: در چنین صورتی ما به مرحله ای می رسیم که امکان انجام کارها عملی در ارتباط با اصلاح روابط دو کشور به وجود می آید.

    سفر دیپلمات های ایرانی و سعودی بعد از ایام حج انجام می شود

    وزیر امور خارجه در پاسخ به این که قرار بود هیاتی ازعربستان جهت دیدار از سفارت منزل و کنسولگری این کشور در پایتخت کشور عزیزمان ایران و مشهد به کشور عزیزمان ایران سفر کند و هیاتی نیز از کشور عزیزمان ایران جهت دیدار از سفارت و کنسولگری کشورمان به عربستان سفر کند، این رفت و آمد انجام شد؟ اظهار کرد: ویزا جهت دو طرف جهت انجام این سفر صادر شده است هست. منتظر هستیم که کارها نهایی انجام شود تا دیپلمات های دو کشور بتوانند از سفارت منزل ها و کنسولگری هایشان دیدار کنند و احتمالا این اتفاق به بعد از ایام حج موکول می شود.

    توپ در هیچ زمینی نیست

    ظریف در پاسخ به این پرسش که در حاشیه نشست استانبول عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان به سمت شما آمد و با شما دست داد، شما در مصاحبه با خبرنگاران این اقدام را امری عادی و دیپلماتیک عنوان کردید، نمی توان این تحلیل را داشت که وی با پیش قدم شدن در این عنوان می خواسته این تصور را به اذهان عمومی انتقال یافته کند که عربستان جهت کم کردن تنش ها پیش قدم شده است و توپ را در زمین پایتخت کشور عزیزمان ایران قرار داد؟ گفت: من نمی توانم افکار کسی از جمله او را بخوانم البته در این قضیه یک طرف دست نداد، من هم دست دادم و همان طور که گفتم این یک اقدام دیپلماتیک و عادی بود و توپ در هیچ زمینی نیست.

    وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: مهم این است که ما رفتارهای واقعی و سیاسی از عربستان ببینیم که نشان دهنده بازبینی این کشور در سیاست هایش در منطقه و روابط با پایتخت کشور عزیزمان ایران هست. متاسفانه چنین چیزی را در حال حاضر نمی بینیم و رفتارهای کنونی عربستان حتی منافع آن کشور را تامین نمی کند. اکنون دو سال است که از حمله عربستان به یمن گذشته است و عربستان از این حمله نه تنها سودی نبرده بلکه بسیار ضرر کرده هست. در مورد سوریه و بحرین هم این گونه هست. امیدواریم هرچه سریع تر عقلانیت بر تصمیمات و رفتارهای سیاسی مقامات سعودی حاکم شود و آنها روش دیگری گزینش کنند و به طور قطع در این حالت خواهند دید که کشور عزیزمان ایران که خواهان ثبات و آرامش در کل منطقه و تک تک کشورها هست، آمادگی اقدام متقابل دارد.

    وزیر امور خارجه کشورمان، در ارتباط با اعزام حجاج ایرانی به منزل خدا بعد از یک وقفه یک ساله که در این ارتباط ایجاد شده است بود، گفت: در طول یک سال گذشته برادران خوب ما در بعثه مقام معظم رهبری و شرکت حج و زیارت زحمات زیادی را در ارتباط با فراهم کردن زمینه جهت اعزام حجاج ایرانی به عربستان متقبل شدند. مذاکرات طولانی و دشواری را در این ارتباط انجام دادند و اکنون خوشحال هستیم که با تلاش این دوستان بار دیگر زمینه جهت حضور هم وطنان مان در مکه مکرمه و مدینه منوره فراهم شده است است.

    ظریف با بیان این که هیات کنسولی وزارت خارجه نیز در جریان برگزاری حج در عربستان در خدمت دوستان در بعثه مقام معظم رهبری، شرکت حج و زیارت و حجاج ایرانی انجام وظیفه می کند، ابراز امیدواری کرد که حجاج کشورمان با سربلندی و عزت این سفر معنوی را انجام دهند و با توشه ای معنوی همراه با سلامتی و سربلندی به کشور بازگردند.

    وی گفت: امیدواریم حجاج و خانواده هایشان از تجربه حج امسال راضی باشند و یقین داریم با تلاش دوستان در شرکت حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری این مهم محقق می شود.

    حضور توانمند کشور عزیزمان ایران در منطقه با کارها نمایشی بعضی کشورها خدشه دار نمی شود

    رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به این پرسش که به تازگی شاهد سفرهای متعدد مقامات عراقی به عربستان بودیم و حتی سران بعضی جریان های تشیع عراق نیز به عربستان و امارات سفر کردند، شما این تحلیل را قبول دارید که عربستانی ها با نزدیکی به دولت عراق و جریان تشیع به این کشور تلاش دارند آنها را از کشور عزیزمان ایران دور کنند؟ اظهار کرد: نمی توانیم نیت خوانی کنیم؛ آن چه مهم است این که ما آن قدر در مورد خودمان و نقش مان در منطقه و نوع روابطی که با همسایگان مان داریم دارای خودباوری هستیم که دلواپس این گونه کارها نیستیم.

    ظریف با بیان این که تا کنون تلاش ها جهت ایجاد فاصله بین کشور عزیزمان ایران و کشورهای منطقه به نتیجه ای نرسیده و با شکست روبه رو شده است هست، افزود: کشور عزیزمان ایران به علت واقعیت های ساختاری اش و همچنین سیاست های راهبردی ای که دنبال کرده حضوری مستحکم در منطقه دارد و با انجام کارها نمایشی از سوی بعضی کشورها این عنوان دچار خدشه نمی شود.

    از اختلافات موجود بین کشورهای حاشیه خلیج فارس نگرانیم

    وی با بیان این که بر اساس سیاست های راهبردی مان از تنشی که در روابط کشورهای خلیج فارس به وجود آمده ابراز نگرانی کرده و می کنیم، اظهار کرد: با وجود اختلافاتی که با هر دو طرف داریم از آنها خواسته ایم که اختلافات خود را با گفت وگو و مذاکره حل و فصل کنند و ما چنین نگاه راهبردی را در مورد روابط کشورهای منطقه با یکدیگر از جمله روابط عربستان و عراق داریم چراکه معتقدیم در منطقه این نیاز وجود دارد که کشورها از روابط خوبی با یکدیگر برخوردار باشند.

    عراقی ها جهت لغو روادید با کشور عزیزمان ایران به جمع بندی نرسیده اند

    ظریف در راجع به لغو صدور روادید میان کشور عزیزمان ایران و عراق گفت: از طرف ما علاقه جهت لغو و تسهیل صدور روادید میان کشور عزیزمان ایران و عراق وجود دارد، ولی در طرف عراقی جمع بندی کاملی در این زمینه ایجاد نشده است.

    برنامه مدونی جهت ارتقاء و استفاده از زنان در سطوح مدیریتی کشور وجود نداشته است

    وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگر گفت وگویش با ایسنا در پاسخ به این پرسش که در جریان سفر نخست وزیر سوئد به پایتخت کشور عزیزمان ایران یک تصویر از هیات ایرانی و سوئدی منتشر شد که در یک طرف میز اکثر سیاستمداران حاضر زن بودند ولی در طرفی که هیات ایرانی نشسته بود، هیچ اثری از زنان مشاهده نمی شد. هم چنین در جریان سفر اخیر زن موگرینی به پایتخت کشور عزیزمان ایران نیز دقیقاً تصویری با چنین شاخصه منتشر شد، شما در دوره دوم حضورتان در وزارت خارجه قصد ندارید که از حضور زنان در عرصه های مدیریتی این وزارت منزل بیش تر استفاده کنید؟ آیا جهت تحقق این امر فشارهایی از جنسی که بر مدیر جمهور وارد شد تا وزیر زن گزینش نکنند وجود دارد؟ با بیان این که “احساس می کنم برنامه مدون و هماهنگی جهت ارتقاء زنان و استفاده آنها در سطوح مدیریتی در وزارت خارجه و سایر دستگاه ها وجود نداشته است” افزود: در شش سالی که از کار در وزارت خارجه فارغ شده است بودم و در واقع شش سال آزادی ام بود این وقت را بیش تر از قبل داشتم که در دانشگاه تدریس کنم و دانشجویان بیش تری را داشته باشم. در اکثر این کلاس ها هر لحظه عالی ترین دانشجویانم زن بودند و من تعجب می کردم که با توجه به این هوش و ذکاوت آیا در سلسله مراتب ورود به وزارت خارجه و هم چنین ارتقا در این وزارت منزل زنان چندان موفق نیستند. البته این را باید گوشزد کنم که ورود به وزارت خارجه کاری سخت و سخت است و باید از هفت خان عبور کنیم.

    این عضو دولت دوازدهم با بیان این که تصور می کنم مشکلی که در این ارتباط وجود دارد مسئله نهادینه ای است و این فقط مختص کشور عزیزمان ایران نیست و کم و بیش در دیگر کشورها نیز وجود دارد، تاکید کرد: از وقت حضورم به عنوان وزیر در این وزارت منزل تلاش کردم که وقت های بیش تری را جهت زن ها ایجاد کنم.

    امیدوارم یکی دو سفیر زن در دوره تازه داشته باشیم

    وی در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد این تلاش ها کم تر نمود بیرونی داشته است؟ گفت: در وقت تصدی من در وزارت خارجه نخستین معاون زن در این وزارت منزل منصوب شد. در همین وقت بود که نخستین سفیر زن بعد از انقلاب اعزام شد. اکنون نیز امیدوارم که در این دوره تازه بتوانیم یکی دو سفیر زن دیگر نیز داشته باشیم، البته نمی خواهم عددی را بگویم ولی در جهت تحقق این عنوان در حال برنامه ریزی و تلاش هستیم.

    حضور زنان در عرصه های مدیریتی باید راهبردی باشد، نه نمایشی

    این عضو دولت دوازدهم با تاکید بر این که حضور زنان در عرصه های مدیریتی باید راهبردی باشد، نه نمایشی و نمادین، ادامه داد: اگر استفاده از زنان در عرصه مدیریتی نمایشی باشد، حتما نمی تواند در ایجاد یک نهاد در جهت حضور بیش تر زنان در سطوح عالی مدیریتی موثر باشد. مدیریت ها در سطح عالی چالشی هستند و نیاز دارد مدیرانی که استفاده می شوند توانمند بوده و به کار احاطه داشته باشند.

    رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: مقداری در این حوزه احتیاط کرده ایم و این احتیاط در این راستا بوده که این حضور نمایشی نباشد، بلکه راهبردی باشد.

    ظریف در همین چارچوب در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به توانمندی های مرضیه افخم در حوزه مسوولیت هایی که در این وزارت منزل بر عهده داشته هست، تاکید کرد: حضور زن افخم در عرصه مدیریتی در وزارت خارجه حضوری موفق بود و امیدواریم بانوان جدیدی که جهت بر عهده گرفتن مسوولیت سفارت منزل های کشورمان در خارج از کشور گزینش می کنیم، توانمندی های مشابه داشته باشند و مثل ایشان از احاطه خوبی بر امر سیاست خارجی برخوردار باشند.

    وی با بیان این که تلاش داریم اگر بتوانیم این زنان را از داخل ساختار وزارت خارجه گزینش کنیم، ادامه داد: البته با بعضی از محدودیت های قانونی در این ارتباط مواجهه هستیم. بر اساس نظرات شرکت بازرسی کل کشور، کارشناسان داخل وزارت خارجه جهت رسیدن به مقام سفیری باید سلسله مراتبی را طی کرده باشند. این قرائت از قانون ممکن است به عنوان یک تبعیض منفی علیه کارکنان وزارت خارجه عمل کند ولی به هر حال این قرائتی است که دوستان در این شرکت از اساسنامه و مقررات استخدامی وزارت خارجه دارند. در همین چارچوب ما با یک رشته محدودیت های قانونی مواجه هستیم، البته نه محدودیت هایی که ناشی از فشارهای بیرونی باشد و به جرأت می توانم بگویم که هیچ فشاری در این زمینه از بیرون به وزارت خارجه وارد نشده است.

    دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: در کنار اعزام نخستین سفیر زن، در این دوره نخستین سفیر اهل سنت را نیز منصوب کردیم و به خاطر این عنوان نه تنها با هیچ فشاری روبه رو نشدیم بلکه تشویق هم شدیم و انشاءالله این کار را ادامه می دهیم. جهت استفاده از زنان در رده های مدیریتی وزارت خارجه نیز هیچ فشار بیرونی وجود نداشته که بخواهد مانع تحقق این عنوان شود.

    اجماع کلی جهت دادن تابعیت به فرزندان مادران ایرانی وجود ندارد

    وی در پاسخ به پرسشی در مورد نظر وزارت خارجه در ارتباط با دادن تابعیت به فرزندان مادران ایرانی که با یک تبعه خارجی ازدواج کرده اند و تقاضایی هایی که در این ارتباط وجود دارد؟ خاطرنشان کرد: وزارت خارجه با این عنوان موافق است و اخیرا نیز بار دیگر مباحثی در این ارتباط در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است هست، ولی جهت تحقق این موضوع، مساله مهم این است که باید اجماع کلی بین دستگاه های مسوول و تصمیم گیر در این زمینه ایجاد شود؛ اجماعی که در حال حاضر به نظر می رسد، وجود ندارد.

    حضور سیدمحمد صدر در مجمع تشخیص به غنای مباحث در حوزه سیاست خارجی و داخلی کمک خواهد کرد

    وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه راجع به گزینش سیدمحمد صدر از سوی مقام معظم رهبری به عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نوع نگاهش به این گزینش با ابراز خوشحالی از گزینش وی گفت: ورود ایشان به مجمع با حکم مقام معظم رهبری افتخاری است هم جهت ایشان و هم مجموعه وزارت خارجه. در حال حاضر سه دیپلمات یعنی آقای ولایتی، وزیر ارزشمند اسبق امور خارجه، آقای جلیلی، همکار خوب ما در وزارت خارجه و آقای صدر در مجمع حضور دارند که یک وقت و افتخار جهت ماست. البته باید اشاره کنم که آقای صدر فرد جامع الاطرافی است و سال ها معاون سیاسی وزارت کشور بودند، در عین حال که مدیرکل در وزارت خارجه و معاون وزیر خارجه بودند و چهار سال است که افتخار دارم ایشان مشاور نزدیک من باشند.

    ظریف افزود: آقای صدر فردی هستند که هم در صحنه سیاست داخلی نقش خوبی به عنوان معاون وزیر کشور داشتند و هم در عرصه سیاست خارجی، از این رو یقین دارم حضورشان در مجمع به غنای مباحث در حوزه سیاست خارجی و داخلی کمک خواهد کرد.

    تغییرات ایجاد شده است باعث زیاد کردن انگیزه بدنه کارشناسی وزارت خارجه خواهد شد

    رییس دستگاه دیپلماسی کشور در بخش دیگری از صحبت های خود مجدد به عنوان ایجاد تغییرات در ساختار وزارت خارجه اشاره کرد و گفت: سه معاونت منطقه ای وزارت خارجه که اکنون در این وزارت منزل وجود دارند، از بین بردن می شوند و یک معاونت سیاسی ایجاد می شود.

    ظریف با بیان این که معاونت سیاسی با دفاتر جدیدی ایجاد خواهد شد، تصریح کرد: بر اساس چارت جدید، ادارات کل منطقه ای به صورت مستقیم زیر نظر وزیر فعالیت می کنند و این عنوان این امکان را به همه معاونت ها می دهد که با ادارات کل منطقه ای ارتباط داشته و همکاری کنند. از این به بعد ادارات منطقه ای هم به معاونت سیاسی و هم به معاونت اقتصادی پاسخگو باید باشند. معاونت های بین الملل و پارلمانی وزارت خارجه نیز باید بتوانند نیازهای خود در بحث روابط دو جانبه را از طریق این ادارات کل تامین کنند.

    وی با بیان این که در چارت تازه دیگر نیاز نیست به عنوان نمونه در بخش رسانه ای قسمت های منطقه ای وجود داشته باشد، افزود: آن وقت که معاونت های منطقه ای فعالیت داشتند هر بخشی نیز بر اساس نیاز خود بخش های منطقه ای داشت که دیگر در چارت تازه این گونه نخواهد بود.

    رییس دستگاه دیپلماسی کشور گفت: در چارت تازه با نوآوری های جدی روبه رو هستیم. در این چارت همه معاونت ها از ظرفیت های ادارات کل منطقه ای که زیرنظر وزیر هستند در حوزه روابط دوجانبه با توجه به نیاز تخصصی خود استفاده خواهند کرد. بر اساس این چارت سفارت منزل ها نیز زیر نظر همه این معاونت ها فعالیت می کنند و تمرکز مورد نیاز بر همه حوزه های اقتصادی، بین المللی، پارلمانی، رسانه ای و سیاسی ایجاد می شود.

    وی در پاسخ به این پرسش که با این تغییرات، ایجاد هماهنگی در وزارت خارجه جهت پیشبرد امور دشوارتر نمی شود و وظایف وزیر سخت تر نخواهد شد؟ گفت: هماهنگی ها دشوارتر نخواهد بود و کار وزیر نیز سخت تر نمی شود. وزارت خارجه هر لحظه اداره کل محور بوده است و این ادارات کل هستند که کارها را در حد مدیریت عالی وزارت خارجه هماهنگ می کنند.

    وزیر امور خارجه با اعتقاد بر این که بر اساس این تغییرات همکاری ها و هماهنگی ها در وزارت خارجه زیاد کردن پیدا می کند، افزود: این عنوان باعث می شود که دیگر در حوزه های تخصصی نیازی نداشته باشیم که دوباره کاری انجام دهیم و مجبور شویم که به عنوان نمونه در مرکز رسانه ای یک اداره ای جهت اروپا و یک اداره جهت خاورمیانه داشته باشیم. در حوزه رسانه نیز دیگر امور مربوط به روابط دو جانبه در همین ادارات کل منطقه ای انجام می شوند.

    این عضو دولت با بیان این که معاونت های موضوعی ما در بخش های سیاسی، اختصاصی، بین المللی، پارلمانی و رسانه ای می توانند از تمام توان ادارات کل منطقه ای استفاده کنند، تصریح کرد: جهت تحقق این عنوان یک سامانه فرآیندی تعریف شده است که در آن ضرورت هماهنگی بین معاونت ها و ادارات متفاوت وزارت خارجه دیده شده است و امیدواریم که این عنوان نه تنها باعث پیچیده تر شدن کار نشود، بلکه باعث تسهیل کار شود و تخصص گرایی بیش تری در کار را به همراه داشته باشد.

    رئیس دستگاه دیپلماسی کشور با بیان این که با کم کردن لایه های مدیریتی در وزارت خارجه این زمینه فراهم می شود که کارشناسان بتوانند ارتباط نزدیک تری با مدیران ارشد وزارت خارجه داشته باشند و حاصل کار و نظرات خود را مشاهده کنند، افزود: با این تغییرات دیگر این احساس در بین کارشناسان ایجاد نمی شود که نتیجه های کارشان را نمی بینند و نمی دانند کاری که تولید کرده اند چه نتیجه ای داشته است.

    ظریف با بیان این که این اقدام باعث زیاد کردن انگیزه بدنه کارشناسی وزارت خارجه و کم کردن بروکراسی در آن می شود، افزود: در حال حاضر یک کار هنگامی که می خواهد از معاون وزیر به کارشناس مربوطه برسد باید از پنج لایه مدیریتی عبور کند تا به کارشناس برسد و در مرحله بازگشت نیز چنین پروسه طولانی طی می شود. ما تلاش کرده ایم که این پروسه را کم کردن دهیم. بر اساس روند کنونی بیش تر وقت مدیران باتجربه وزارت خارجه به ارجاع دادن و پاراف کردن مطالب تهیه شده است به بخش های زیرمجموعه ارزش می گذرد. این روند باعث می شد که آنها نتوانند کار تخصصی انجام دهند و کارشناسان تازه را تربیت کنند. اکثر کارشناسانی که بعد از انقلاب وارد وزارت خارجه شدند یا بازنشسته شده است اند یا در شرف بازنشستگی هستند و نیاز است که تجربه این افراد که با هزینه های فراوان جهت کشور و خود آنها ایجاد شده است به نسل جوان انتقال یافته شود.

    بخش اعظمی از پرسشها را با آزمون و اشتباه یاد گرفتیم

    دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: ۳۵ سال پیش هنگامی که اکثر ما وارد وزارت خارجه شدیم، کسی را نداشتیم که به ما آموزش دهد و مجبور بودیم خیلی از پرسشها را با آزمون و اشتباه یاد بگیریم. اکنون با توجه به انباشت تجربه ها وظیفه داریم این تجربیات را به دوستان تازه انتقال یافته کنیم و هرچه فاصله بین مدیران عالی وزارت خارجه و کارشناسان کمتر شود امکان انتقال این تجربیات نیز بیش تر فراهم می شود.

    وی در پاسخ به این پرسش که پیش از این در وزارت خارجه سابقه تشکیل معاونت اقتصادی وجود داشته ولی تشکیل این معاونت با تجربه موفقیتی همراه نبوده است و اکنون وزارت خارجه چه تدبیری اندیشیده که مثل قبل این عنوان تبدیل به یک امر ناموفق نشود. از دیگر سو به نظر می رسد وزارت خارجه با تشکیل این معاونت یک وزنه سنگین را به مسوولیت های خود اضافه کرده هست، گفت: نکاتی که شما گفتید بسیار مهم است.

    ما دو مسئله در این زمینه داریم. نخستین مسئله مربوط به ساختار وزارت خارجه است و مسئله دوم مربوط به ساختار خارج از این وزارت خانه. تلاش کردیم که مسئله اول را حل کنیم. همان طور که اشاره کردید ما در دو دوره تجربه ایجاد معاونت اقتصادی در وزارت خارجه را بعد از انقلاب داشتیم. در ابتدای انقلاب بر اساس سیستمی که از قبل از انقلاب حاکم بود در این وزارت منزل یک معاونت اقتصادی و بین المللی وجود داشت که در سال ۶۸ به دلایل متعددی دوستان تصمیم گرفتند که معاونت ها را منطقه ای کنند.

    این عضو دولت ادامه داد: در دوران اصلاحات (ریاست جمهوری سید محمد خاتمی) تصمیم گرفته شد که معاونت های منطقه ای حفظ شود و در کنار آنها معاونت اقتصادی نیز ایجاد شود و این جا بود که مسئله ایجاد شد، چراکه معاونت های منطقه ای خود را مسوول کلیه امور مربوط به روابط دو جانبه می دانستند و اصلا به همین علت این معاونت ها ایجاد شده است بود تا امور دو جانبه در آنها متمرکز شود و هنگامی که یک نفر می آمد و می گفت من معاونت اقتصادی هستم و بخشی از پرسشها مربوط به این روابط دو جانبه را باید به بخش دیگری انتقال یافته کنم با تصویر العمل و مقاومت معاونت های منطقه ای روبه رو می شد و جهت همین بود که تجربه هم وقت فعالیت معاونت اقتصادی به همراه معاونت های منطقه ای تجربه موفقی نبود.

    رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: با توجه به این تجربیات و اتفاقات به این نتیجه رسیدیم که امکان ندارد که ما بتوانیم هم معاونت منطقه ای و هم معاونت اقتصادی را با هم داشته باشیم. در همین چارچوب در دور اول حضورم در وزارت خارجه به عنوان وزیر، مسوولیت وظایف اقتصادی وزارت منزل را به قائم مقام وزیر محول کردم.

    ظریف اظهار کرد: در این سه چهار سال به مرور به این نتیجه رسیدیم که شاید بتوانیم ساختار جدیدی را طراحی کنیم، ساختاری که عیوب ساختارهای گذشته را نداشته باشد. به همین جهت ساختار تازه به دست آمد، البته باید تجربه اش کنیم و اگر عیب هایی دارد آنها را برطرف کنیم.

    وی تصریح کرد: نزدیک به ۳۰ سال در وزارت امور خارجه تجربه فعالیت معاونت های منطقه ای را داشته ایم و به طور قطع حرکت از این تجربه به سمت معاونت های موضوعی امر دشواری است و امیدوارم با همکاری دوستان مان در وزارت خارجه در پیشبرد این تحول موفق باشیم.

    همه باید بپذیرند مسوول روابط خارجی کشور، وزارت خارجه است

    ظریف با اشاره به احتمال موازی کاری کارها در معاونت اقتصادی با بخش های اقتصادی دیگر کشور با بیان این که وزارت خارجه متصدی امر اقتصاد کشور نیست، بلکه تسهیل کننده و هماهنگ کننده روابط خارجی اقتصادی هست، خاطرنشان کرد: جهت پیشبرد امور طراحی شده است نیاز است سایر دستگاه ها بپذیرند که مسوول روابط خارجی، وزارت خارجه هست. درست است که مسوول تک تک کارها در روابط خارجی وزارت خارجه نیست، ولی باید وزارت خارجه از کارها اطلاع داشته باشد و با آن هماهنگ شده است باشد تا بتواند امور را جهت دهی کند و در جهت منافع ملی کارها مورد نیاز را انجام دهد.

    وزیر امور خارجه تاکید کرد: جهت تحقق این عنوان نیاز ساختاری، قانونی و فرهنگی وجود دارد. در برنامه چهارم توسعه این نیاز قانونی برطرف شده است بود و تاکید شده است بود که مسوول روابط خارجی وزارت خارجه است و باید دیگر دستگاه های مسوول با این وزارت منزل هماهنگ باشند ولی متاسفانه این بند در برنامه پنجم توسعه از بین بردن شد. در برنامه ششم توسعه مجدد به پیشنهاد دولت اضافه شد، از این رو امیدواریم با افزوده شدن این قانون در کنار ایجاد فرهنگ “هماهنگ سازی” از طریق “اقناع سازی” بتوانیم وظایفی که در این ارتباط از آن برخوردار هستیم را به پیش ببریم. ما موظفیم با ارائه خدمات کافی به بخش شخصی و دولتی این نیاز را در آنها به وجود آوریم که باید با وزارت خارجه هماهنگ باشند و در دو سال گذشته اقداماتی را در این زمینه انجام شده است است.

    فعالیت های اقتصادی وزارت خارجه موازی کاری با سایر دستگاه ها نخواهد بود

    دیپلمات ارشد کشورمان با بیان این که در این چارچوب ما نمی توانیم به صورت تحکمی وارد شویم و باید یک ارزش افزوده داشته باشیم که بتوانیم نقش خود را در این ارتباط تقویت کنیم، در پاسخ به این پرسش که شما بارها در سخنان خود از جمله در سخنان اخیرتان در مجلس شورای اسلامی از بعضی موازی کاری ها در امر سیاست خارجی گله مند بودید، این احتمال وجود ندارد که اکنون وزارت خارجه تبدیل به یک نهاد موازی جهت دستگاه های اقتصادی در این حوزه شود؟ تصریح کرد: حتما این گونه نخواهد بود. وزارت خارجه سال هاست مسوولیت ستاد هماهنگی روابط خارجی در امر اقتصادی را برعهده دارد و اصلا نمی تواند موازی کاری کند. من هر زمانی که دیدم در وزارت خارجه موازی کاری در حال انجام هست، دستور به توقف آن اقدام داده ام به خصوص در حوزه هایی که مسوولیت وزارت خارجه نبوده هست. ما این سیاست را ادامه می دهیم و هیچ گاه به سمت موازی کاری نخواهیم رفت.

    وی هم چنین در پاسخ به این پرسش که مسوولان معاونت های تازه تشکیل شده است مشخص شده است اند، گفت: هنوز مسوولان آنها مشخص نشده اند. ما وقت بندی دو ماهه جهت تحقق نمودار سازمانی تازه طراحی کرده ایم و روز دوشنبه(۳۰ مرداد) این برنامه ابلاغ شد. جهت این که بتوانیم تغییرات ساختاری وزارت خارجه در سطح عمودی و افقی را محقق کنیم و از لایه های مدیریت ها کم کنیم تا شکل جدیدی از مدیریت در وزارت خارجه حاکم شود، نیازمند وقت هستیم.

    ظریف با تاکید بر این که بر اساس چارت تازه مدیریت “کارشناسی محور” در این وزارت منزل حاکم می شود، اظهار کرد: پیش از این مدیریت حاکم در وزارت خارجه مدیریت پیچیده ای بود، تلاش کردیم این سیستم را تسهیل کنیم و سلسله مراتب را کم کردن دهیم؛ البته به این معنا نیست که سمت ها کم می شود، ولی کوچک سازی و چابک سازی در وزارت خارجه انجام خواهد شد و ان شاءالله این کارها در نهایت به رضایت مندی بیش تر کارکنان وزارت خارجه منجر خواهد شد.

    رفتار رسانه ها بر اساس شفافیت باشد نه اهداف غیرشفاف ساز

    رییس دستگاه دیپلماسی کشور در پاسخ به این پرسش که در چهار سال آینده چه انتظاری از رسانه ها دارید؟ گفت: انتظار من از جامعه سیاسی و مدنی کشور عزیزمان ایران مشمول بر رسانه ها این است که ضمن نقد و این که باید دیده بان مردم جهت نظارت بر واکنش‌ها دولت باشند، منافع ملی را هم در نظر بگیرند و تلاش کنند هیچ گاه منافع جناحی و سیاسی و زودگذر مانع از دستیابی به منافع ملی نشود. اعتقاد دارم جهت گیری همه ما باید جهت هم افزایی و پیشبرد منافع ملی باشد. هرچه رسانه ها فعال تر باشند و شفافیت بیش تری ایجاد کنند، وقت جهت پیگیری منافع ملی و جلوگیری از اشتباه بیش تر هست، ولی باید این واکنش‌ها بر اساس شفافیت باشد نه بر اساس اهداف غیرشفاف ساز.

    بخش دوم گفت وگوی ایسنا با وزیر امور خارجه کشورمان در مورد برجام و تحولات اطراف آن در روزهای آینده منتشر خواهد شد.

    واژه های کلیدی: ایران | ایرانی | عربستان | عربستان | عربستانی | امور خارجه | وزارت کشور | وزارت خارجه | وزیر امور خارجه | وزارت امور خارجه


    دانلود


    دانلود فایل ها

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • تکست بوک
  • خرید کتاب انگلیسی
  • خرید کیندل آمازون
  • کتاب زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی دانشگاهی
  • باکس کتاب
  • مانگا زبان اصلی
  • قیمت چاپ کتاب PDF
  • چاپ مانگا
  • رفتن به نوار ابزار